De vakantie zit er voor de meeste mensen weer op. Na een periode van wellicht weinig bewegen en lekker eten is het tijd om weer terug gaan naar het dagelijkse ritme. Voor veel mensen ook het moment om op hun voeding te gaan letten en meer te gaan bewegen. 

Wellicht neem je je voor om drie keer per week een uur intensief te gaan sporten. Of om elke dag 10.000 stappen te gaan zetten. Goede voornemens, maar doordat je vaak snel opgeslokt wordt door de drukte van alledag schiet de uitvoering van deze langdurige activiteiten er vaak bij in. 

Gelukkig kan het makkelijker: begin eens met 10 minuten per dag flink doorstappen. Je hartslag moet hierbij omhoog gaan, dusdanig dat je niet meer kan zingen maar nog wel kunt praten. 10 minuten is makkelijk in te plannen in je dag: een wandeling met de hond, een tochtje naar de supermarkt, van de parkeerplaats van je auto naar je werk of gewoon ‘s avonds een klein stukje lopen voordat je op de bank neerploft. 

Uit onderzoek blijkt dat dit net zo goed, of misschien zelfs beter werkt, dan elke dag 10 000 stappen. Zie bijvoorbeeld dit artikel daarover. Het is makkelijk vol te houden doordat de activiteit kort is en makkelijk in te passen is in je dag. En wie weet bevalt het zo goed dat je vanzelf iets langer gaat lopen. 

Categorieën: BewegingOverig