Aankomend weekend staat er in het kader van mijn opleiding tot kinesioloog weer een mooi onderdeel op het programma: Braingym: energetische oefeningen voor kinderen met leerproblemen. Omdat ik in april op Basisschool de Bijenkorf in Houten het geleerde direct in de praktijk mag brengen door het geven van een aantal workshops tijdens het sport- en beweegproject, ben ik mij vast goed aan het voorbereiden door onder andere het “Handboek Braingym” van Paul Dennison te lezen. En dan valt mij op dat Braingym niet alleen kan worden ingezet bij leerproblemen, maar sowieso hele praktische toepassingen heeft. Bijvoorbeeld om netjes te kunnen schrijven. 

Moeite met schrijven?

We weten allemaal dat als je gespannen bent je minder makkelijk kunt schrijven. Zodra je je ergens zorgen over maakt, lijken je spieren te verkrampen en moet je nadenken over elke beweging van je vingers om de letters en woorden op papier te krijgen. En misschien doe je dit niet eens heel bewust, maar het kost je hersenen wel meer moeite. Als dit tijdens een toets of een examen gebeurt is dat niet heel handig: je wilt immers liever je hersencapaciteit gebruiken om de juiste antwoorden te vinden, en niet voor het opschrijven van die antwoorden. Maar ook voor het maken van notities tijdens de les, als er iets lastigs wordt uitgelegd, is dit niet handig. 

De juiste spierspanning

Dat dit gebeurt tijdens stress is niet gek. In je spieren zitten namelijk kleine orgaantjes die voortdurend de spierspanning meten in je spieren: de proprioceptoren. Deze staan in verbinding met je hersenen en reguleren op die manier de subtiele bewegingen die nodig zijn om vlot en makkelijk te kunnen schrijven. Maar als door stress je spieren veel meer gespannen zijn kost het dus veel meer moeite om de juiste spanning te vinden in je spieren om makkelijk te kunnen schrijven. Dit kost meer hersencapaciteit, wat ten koste gaat van de capaciteit om de juiste antwoorden te vinden.

Meer dan alleen je armen…

Voor schrijven lijkt het alsof je alleen je armen gebruikt. Maar vergis je niet: ook de juiste spierspanning in je rug en schouders draagt bij aan makkelijk en vlot schrijven. Hoe minder ongewenste spanning in je lichaam, hoe minder je lichaam door middel van de proprioceptoren bezig hoeft te zijn met de juiste balans in je lichaam. De juiste spierspanning kun je trainen: door een goede combinatie van spierversterkende oefeningen en ontspanningsoefeningen. Dit kunnen oefeningen zijn uit de Braingym, maar ik denk ook dat meer bewegen en meer rekoefeningen gedurende dag al bij kunnen dragen aan makkelijker en vlot schrijven. Gewoon om weer even de juiste spierspanning in je lijf te krijgen. Waardoor je niet alleen netter gaat schrijven maar ook nog makkelijker de juiste dingen kunt vinden om op te schrijven.

Advies: beweeg!

Mijn advies: loop je zelf vast tijdens het schrijven en kun je niet meer de juiste antwoorden vinden? Sta op, beweeg, maak je spieren lang en ontspan. Het gaat je helpen. En merk je als docent of leerkracht aan je kind dat het vastloopt in het opschrijven van antwoorden? Laat hem even bewegen. Dit kan ook op zijn stoel: even de armen en benen rekken en strekken, even je nek ontspannen door hem lang te maken en je hoofd alle kanten op bewegen. Of even een liggende 8 tekenen op een kladpapier. Dat is meteen goed voor samenwerking van beide hersenhelften.

Meer weten?

Bij hardnekkige problemen in de motoriek bij het schrijven is alleen maar even je spieren lang maken wellicht niet goed genoeg. Daar kan meer specifieke Braingym bij helpen, maar ook een balans door middel van Touch for Health kan voor verbetering zorgen. Simpelweg doordat je daardoor vaak beter in je vel komt te zitten en meer ontspannen bent. Wil je hier meer over weten neem dan contact met mij op of maak een afspraak voor een kennismakingsconsult.