Vandaag heb ik weer zelf mogen ervaren hoeveel impact al een korte balans met Touch for Health kan werken voor je.  En nu eens niet alleen door “een beter gevoel” maar gewoon door keiharde meetbare cijfers :). In 3 dagen tijd ben ik namelijk een halve minuut sneller per km gaan lopen op de 5 km. En dat niet alleen: ik liep nog ook nog eens veel meer ontspannen. En dat allemaal dankzij een korte balancering van wat we noemen reactieve spieren. 

Ik hoor je denken: reactieve spieren? Wat is dat nou weer? Eigenlijk zijn dit spieren die uitschakelen op het moment dat een andere spier aangespannen wordt. Normaal is het aanspannen en ontspannen van spieren in samenhang met elkaar goed geregeld in je lichaam, maar het kan zijn dat er een verstoord patroon ontstaat in de spieren: als een bepaalde spier inschakelt, schakelen anderen automatisch uit. Dit patroon kan ontstaan na bijvoorbeeld een trauma, een val, stress of overbelasting. 

Nu heb ik afgelopen oktober voor het eerst een marathon gelopen. En dat geeft best wat stress en overbelasting in je lichaam. Na een periode van rust ben ik in december weer rustig gaan trainen. Met nu als doel: sneller worden. Maar wat ik ook deed: ik liep niet lekker. Waar ik voor de marathon nog met gemak 5 km onder het half uur liep, dat lukte mij nu gewoon niet. Mijn beenspieren konden het wel, maar zodra ik ook maar iets harder ging leek het wel alsof ik benauwd werd. Mijn hele bovenlichaam spande aan en ik liep totaal niet lekker meer. Het plezier in hardlopen werd steeds minder. 

Gisteren had ik weer een cursus Touch for Health, met als onderwerp dus die reactieve spieren. En wat bleek: eigenlijk reageerden bijna al mijn spieren in mijn bovenlichaam negatief, zodra ik een bepaalde spier in mijn been aanspande. Geen wonder dat ik me zo beklemd voelde tijdens het lopen. Na een korte balans zou die reactiviteit verdwenen moeten zijn. 

Vandaag ging ik hardlopen. En ik liep zo lekker! Ik voelde vrijheid om te ademen. Maar dat niet alleen: ik liep de 5 km lachend in 28 minuten en 30 seconden. Per kilometer dus een halve minuut sneller. En dat op dezelfde hartslag! Ik blijf het bijzonder vinden hoe je in een balans van een half uur zo’n verschil kunt maken. 

Loop jij er ook tegenaan dat je niet verder komt in je sportprestatie? En dan gaat het niet alleen om de wedstrijdsport, maar juist ook op recreatief gebied. Neem dan contact met mij op voor een kennismakingsconsult en vermeld specifiek waar je tegen aan loopt bij het sporten. Dan kunnen we een afspraak maken om te kijken of ik ook jou weer met meer plezier en resultaat kan laten sporten!